جواب ریاضی ششم صفحه 20 و 21
تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم با جواب
۱- الف) شکل بعدی الگوی زیر را رسم کنید و رابطهی بین تعداد چوب کبریت ها و شمارهی شکل را بنویسید.
ب) الگویی رسم کنید که رابطهی بین تعداد شکل ها و شمارهی شکل های آن به صورت زیر باشد.
گام به گام تمرین صفحه 20 ریاضی ششم
۲- الف) دور اعدادی که بر ۳ بخش پذیرند خط بکشید.
۶۷ – ۳۰۳۰ – ۱۸۱۰ – ۷۶۸۹ – ۱۵۳
✅ ۳۰۳۰ – ۷۶۸۹ – ۱۵۳
ب) دور اعدادی که هم بر ۲ و هم بر ۵ بخش پذیرند خط بکشید.
۸۰ – ۹۶ – ۱۷۲۰ – ۲۵۵۵ – ۳۵۴
✅ ۸۰ – ۱۷۲۰
پ) سه کوچک تر از ۵۰ بنویسید که بر هیچ یک از اعداد ۲، ۳ و ۵ بخش پذیر نباشد.
✅ ۱ – ۷ – ۱۱ – ۱۳ – ۱۷ – ۱۹ – ۲۳ – ۲۹ – ۳۱ – ۳۷ – ۴۱ – ۴۳ – ۴۷ و ۴۹
ت) آیا ۶۷۵ بر ۹ بخش پذیر است؟ چرا؟
✅ بله، زیرا مجموع ارقام آن بر ۳ بخش پذیر است.
۳- درستی یا نادرستی هر یک از جملات زیر را با ذکر دلیل مشخص کنید.
الف) عدد ۱۲۳ بر ۲ بخش پذیر است چون جمع رقم هایش (۶) بر ۲ بخش پذیر است.
❌ نادرست، زیرا اعدادی بر ۲ بخش پذیر هستند که رقم یکان آن ها ۰-۲-۴-۶-۸ باشد.
ب) عدد ۷۶ بر ۳ بخش پذیر است چون رقم یکانش بر ۳ بخش پذیر است.
❌ نادرست، اعدادی بر ۳ بخش پذیر هستند که مجموع ارقام آنها بر ۳ بخش پذیر باشد.
پ) کوچکترین عدد ۳ رقمی بخش پذیر بر ۹ بدون رقم های تکراری، عدد ۱۰۸ است.
✅ درست، مجموع ارقام آن بر ۹ بخش پذیر هستند و کوچکترین عدد سه رقمی با این ویژگی است.
۴- جدول اعداد ۱ تا ۱۰۰ را رسم کنید و اعداد بخش پذیر بر ۲، ۳، ۵ و ۹ را با رنگ های مختلف مشخص کنید. چه رابطه ای بین آنها وجود دارد؟
پاسخ: هر رنگ با نظم و الگوی ثابتی تکرار شده است، بعضی از خانه های مربوط به بخش پذیری ۳ دوبار رنگ شده است (مشترک با بخش پذیری به ۹).
۵- عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به رقم بنویسید.
۴۹۰۰۰۸۰۷
به صورت گسترده بنویسید.
۷ + ۸۰۰ + ۹۰۰۰۰۰۰ + ۴۰۰۰۰۰۰۰
رقم دهگان هزار این عدد چه رقمی است؟
رقم صفر
این عدد به چهل و نه میلیون نزدیک است یا پنجاه میلیون؟
به ۴۹ میلیون نزدیک تر است
اگر آن را در ۱۰۰ ضرب کنید، ارزش مکانی رقم ۹ چه تغییری می کند؟
تغییر از یکان میلیون به صدگان میلیون
۶- برای عبارت ۹۲۱۰۰۰ – ۶۷۰۳۴۰۰ مسئله ای طرح و آن را حل کنید.
✅ اگر میزان برداشت برنج امسال ۶۷۰۳۴۰۰ تن و سال گذشته ۹۲۱۰۰۰ تن بوده باشد، میزان برداشت برنج امسال چند تن رشد کرده است؟
میزان رشد
۵۷۸۲۴۰۰ = ۹۲۱۰۰۰ – ۶۷۰۳۴۰۰
۷- با توجه به محل صفر و جهت های مثبت و منفی بر روی هر شکل، درجه ای را که هر عقربه نشان می دهد با عدد صحیح بنویسید.
۸- مقایسه کنید و علامت مناسب (< =>) قرار دهید.
پاسخ تمرین صفحه 21 ریاضی ششم