درسنامه درس اول فارسی ششم
واژه ها :
جان : روح حق : خداوند فکرت : فکر ، اندیشه ، تفکر
خرد : عقل برافروخت : روشن کرد تاب : طاقت ، توانایی ، تحمل
فضل : احسان ، بخشش از بهر : برای عالم : جهان ، دنیا
دیده : آنچه دیده شده ، چشم فیض : بخشش ، عطا ، لطف نزد : پیش
جمله : همه ، تمام تجلی : پیدا شدن فروغ : نور ، پرتو تعالی : بلند مرتبه ، برتر
معنی بیت ها :
به نام خدایی آغاز می کنم که به روح و جان انسان قدرت فکر کردن آموخت
دل انسان را با نور علم و نور معرفت روشن و هدایت کرد
نکته :
چراغ دل ) دل به چراغ ماننده شده است ( چراغ
چراغ و نور : مراعات نظیر
بیت سه جمله دارد . در جمله اول فعال آغاز می کنم بعد از به نام آن که حذف شده است
فکرت نقش مفعولی دارد
چراغ دل ترکیب اضافی است و نقش مفعولی دارد
ت در کلمه فکرت مربوط به خود کلمه است یعنی ضمیر به حساب نمی آید
از بخشش خداوند هر دو جهان ) دنیا و آخرت ( نورانی شد ) هر دو عالم پر از بخشش خداوند است ( و از لطف
خداوند جسم خاکی انسان به گلستانی با طراوت تبدیل می شود
منظور از خاک آدم جسم انسان است و این مصراع به آفرینش انسان اشاره می کند
تمام پدیده های جهان را نشانه ای و نوری از عظمت و دانش خداوند بدان
خداوند آن قدر در تمام پدیده ها وجود دارد و آشکار است که پنهان به نظر می رسد و ما او را نمی بینیم
نکته :
این بیت از دو جمله ) مصراع اول ( امری است و جمله دوم ) مصراع دوم ( خبری است
عقل انسان تحمل درک عظمت و دانش خداوند را ندارد
برای درک حقیقت خداوند دنبال راه دیگری برو ) خداوند را باید با چشم دل درک کرد (
نکته :
تاب به خرد نسبت داده شده است یعنی شخصبت بخشی
بیت از دو جمله تشکیل شده است . جمله اول خبری و جمله دوم امری است .
را در مصراع اول نشانه ی مفعولی نیست بلکه به معنی برای و حرف اضافه است
در مصراع اول مفعول وجود ندارد
در مصراع دوم او به خداوند بر می گردد
هر کسی کم یا زیاد درباره عظمت و دانایی خداوند توصیفی می گوید
در واقع درک و میزان دانایی خود را بیان کرده است
نکته :
کم و بیش با هم تضاد دارند
او به خداوند بر می گردد
پیش آن کسی که روح و انش محل تابش یا جلوه گاه نور معنوی خداوند است
تمام جهان مانند کتابی است که هر صفحه اش راهی برای شناخت خداوند بلند مرتبه است
نکته : ش در جانش مضاف الیه است و جانش ترکیب اضافی است یعنی جان او
جان و همه عالم نقش نهاد دارند
شبستری ، شیخ محمود ) قرن هشتم هجری (
از عارفان مشهور ایرانی است که نوشته ها و سروده هایی در زمینه عرفان اسلامی دارد . معروف ترین اثر او که به
شعر است مثنوی گلشن راز نامیده می شود
معرفت کردگار
نوع نثر : قدیمی ساده و روان
برگرفته از : تاریخ بلعمی ، ابوعلی بلعمی
واژه ها :
خلق : مردم زار : ناتوان ، ضعیف
خالق: آفریدگار ، خلق کننده غنیمت : فرصت مناسب ، سود
سپاس داری : سپاس گزاری ، شکرگزاری مشاجره : بحث – نزاع
ربیع : بهار غنیمت : چیزی که بدست می آید – فرصت مناسب
بباید : لازم و شایسته است گلشن : گلستان
موزون : دارای وزن و آهنگ سنجیده حک : کندن – تراشیدن
اندیشه کردن : فکر کردن معرفت : شناخت
قمری : پرنده ی خاکستری رنگ و کوچک تر از کبوتر غفلت : نادانی ، بی توجهی
نظر : عقیده : فکر مرغزار : چمنزار ، سبزه زار
هوشیار : انسان خردمند گردون : آسمان
معنی نثرها :
این همه خلق را که شما می بینید بدین چندین بسیاری ، این همه را خالقی است که آفریدگار ایشان است و
نعمت بر ایشان از وی است
آدم های بسیاری را که می بینید آفریننده ای دارند که آن ها را آفریده است و به همه ی آن ها مال و روزی
بخشیده است
آفریدگار را بباید پرستیدن و بر نعمت او سپارس داری باید کردن
شایسته است که خداوند را ستایش کنیم و نسبت به نعمت و روزی او شکرگزار باشیم
اندیشه کردن اندر کار خالق و مخلوق ، روشنایی افزاید اندر دل و غفلت از این و نا اندیشیدن . تاریکی افزاید اندر
دل و نادانی و گمراهی است
فکر کردن در کار خدا و آفریده هایش سبب گمراهی و بینش انسان ها می شود و بی توجهی نسبت به کار خداوند
و فکر نکردن به آن سبب گمراهی و نادانی وجود انسان ها می شود
نکته :
اندیشه کردن و نا اندیشیدن : تضاد
خالق و مخلوق : تضاد
روشنایی و تاریکی : تضاد
اندیشه کردن و نا اندیشیدن فعل نیست و جمله هم به حساب نمی آید .
اندیشه کردن و نا اندیشیدن می توانند هم خانواده باشد مانند حالق و مخلوق
معنی بیت ها
قالب شعر : غزل
شاعر : سعدی
باد خوش بهار از طرف چمنزار وزید و دوباره آواز سوزناک پرندگان به آسمان بلند شد
باد بهاری و مرغ زار ترکیب وصفی هستند
نکته :
به گردون رسید : کنایه از بلند شدن صدا به آسمان
مرغزار و زار قافیه هستند
بلند شو و قدر فصل بهار و زیبایی های آن را بدان
و از آواز زیبا و خوش آهنگ پرندگان و بوی گل ها در دشت لاله لذت ببر
نکته : فعل های خیز و شمار امری است
ناله ی موزون و بوی خوش ترکیب وصفی است
لاله زار یک واژه ی غیر ساده است و زار در لاله زار نشان دهنده مکان است
گل ها و برگ ها و پرندگان ) همه موجودات ( در حال ستایش خداوند هستند و با یاد خدا راز و نیاز می کنند
بلبل و قمری در آواز خود چه می خواند ؟ یاد و شتایش خداوند
در واقع همه موجودات و انسان ها خداوند را ستایش می کنند
از نظر انسان خردمند و دانا برگ های درختان هم به هنگام بهار سبز می شوند
مانند دفتری هستند درباره شناخت معرفت خداوند که بزرگی خداوند را به ما می شناسانند
نکته :
برگ درختان و نظر هوشیار و ورقش ) ورق او ( و معرفت کردگار ترکیب اضافی هستند
درختان سبز ترکیب وصفی
برگ درختان سبز به دفتر تشبیه شده است
مرغزار ، زار ، لاله زار ، خداوندگار و کردگار با هم هم قافیه هستند
به موصوف و صفت ترکیب وصفی می گویند و به مضاف و مضاف الیه ترکیب اضافی می گویند .
اگر به آخر ترکیب تر اضافه کنیم و معنی بدهد وصفی است
دوست مهربان + تر ترکیب وصفی
اگر معنی ندهد اضافی است
راه مدرسه + تر ترکیب اضافی
تاریخ ادبیات :
از سال 253 ه ق ) قرن چهارم ( بلعمی تاریخ طبری را که محمد بن جریز طبری به عربی نوشته بود به زبان
فارسی ترجمه کرد
بلعمی پس از شروع به ترجمه ی این کتاب اطلاعات دیگری راجع به تاریخ ایران به دست آورد و بر آن افزود . در
واقع آن را به صورت تالیف مستقلی در آورد که به تاریخ بلعمی شهرت یافته است
سعدی ، شیخ مصلح الدین
از بزرگ ترین شاعران و نویسندگان ایران است . آموزش های مقدماتی را در زادگاه خود شیراز فرا گرفت . برای
اتمام تحصیلات به بغداد رفت . پس از 25 سال به شیراز برگشت .
بوستان ) به شعر ( و گلستان ) نثر همراه شعر ( و دیوان اشعار از او بر جای مانده است
مجموعه این آثار کلیات سعدی نامیده می شود . سعدی یکی از بزرگ ترین شاعران و نویسندگانی ایرانی در قرن
هفتم است موضوع کتاب بوستان اخلاق ، تربیت ، سیاست و اجتماعیات است که به شعر است
هم خانواده :
فکرت : افکار
فضل : فاضل
معرفت : عرفان – معارف
غفلت : غافل
خلق : مخلوق – خالق
مخالف :
هوشیار : ناآگاه
آزار : محبت
هرگز : همیشه
زار : توانا و قوی
غفلت : دانایی – توجه کردن
هوشیار : نادان