نگارش درس ارزش علم کلاس چهارم
۱- جدول زیر را مانند نمونه، کامل کنید.
حرکت | غرق | مشغول |
ح حر حرک حرکت | غ غر غرق | م مش مشغ مشغو مشغل |
۲- در هر ردیف با توجه به متن درس، کلمهی خواسته شده را پیدا کنید.
۱- کلمهی سه حرفی که حرف وسط آن (ص) باشد. قصد
۲- کلمهی چهار حرفی که حرف اول آن (ح) باشد. حرکت
۳- کلمهی پنج حرفی که نشانهی (ا) دو بار در آن به کار رفته باشد. امواج
۴- کلمهی شش حرفی که حرف آخر آن صدای (ه) باشد. افزوده
۳- فرض کنید، مشغول صحبت با دوستتان هستید، برای گفتن هر یک از مطالب زیر از چه جمله ای استفاده می کنید؟
⭐ وقتی می خواهید روز تولدش را بدانید.
دوست عزیزم شما در چه روزی متولد شده ای؟
⭐ وقتی می خواهید دربارهی زیبایی گلدان روی میز، مطلبی بگویید.
وای خدای من چه گلدان زیبا و خوش رنگی.
⭐ وقتی می خواهید به او بگویید آخرین کتابی که خوانده اید، چه بوده است.
من آخرین کتابی که خوانده ام رابین هود بود، تو آخرین بار چه کتابی خواندی؟
⭐ وقتی از او می خواهید برایتان آب بیاورد.
لطف می کنید یک لیوان آب برای من بیاورید؟
جواب املا صفحه ۲۷ نگارش کلاس چهارم درس ۴
۱- با توجه به متن درس، جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.
روزی کشتی گرفتار …توفان… شد. موج های دریا یکی …پس… از دیگری از راه می رسیدند و خود را به کشتی می کوبیدند. ناخدا هر چه کرد، نتوانست کشتی را از میان …امواج… نجات دهد و …مسافران… در میان امواج گرفتار شدند. حکیم از …هوش… رفت و وقتی چشم باز کرد، خود را در …ساحلی… دور افتاده دید.
۲- با حروف در هم ریخته زیر، هر تعداد که می توانید، کلمهی معنادار بسازید.
کلمات : جان، امواج، موج، جوان، تعجب، متعجب، غضب، عمو، اموات، قو، قانع، منت و باغ.
جواب سوال های هنر و سرگرمی صفحه ۲۸ کتاب نگارش چهارم
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
توانا بود هر که دانا بود
ز دانش دل پیر برنا بود
همچنین بخوانید : جواب نگارش درس دوم کلاس چهارم
۲- برای کلمه های داخل جدول، سوال های مناسب بنویسید.
۱- باد با برخورد به آن، کشتی های بادی را به حرکت در می آورد.
۲- عصبانیت دریا.
۳- هم معنی علم است.
۴- بزرگتر و پرجمعیت تر از روستا است.
۵- به جای شما هم استفاده می کنیم.
پاسخ درک متن صفحه ۲۹ درس ارزش علم نگارش کلاس چهارم
داستان صفحه ۲۹ کتاب نگارشی چهارم را بخوانید و به سوال های آن پاسخ دهید.
۱- چرا قورباغه ای که ناشنوا بود، موفق شد از گودال خارج شود؟
چون ناشنوا بود و تمام مدت فکر می کرد که دیگران او را تشویق می کنند و بیشتر تلاش می کرد.
۲- این داستان دو پیام مهم داشت. به نظر شما آن دو پیام چه بود؟
اول اینکه با شنیدن حرف های منفی دیگران نا امید نشویم و دوم اینکه با تلاش به موفقیت می رسیم.
۳- به نظر شما بهترین عنوان برای این داستان چیست؟ چرا؟
تا آخرین نفس یا امید.
جواب نگارش صفحه ۳۰ کلاس چهارم دبستان
الف) بند زیر را با دقت بخوانید و «جملهی موضوع» آن را بنویسید. موضوع کلی و کوچک تر جملهی موضوع را مشخص كنيد و دربارهی جمله های دیگر بند در گروه گفتوگو كنيد.