جواب فعالیت صفحه ۱۸ اجتماعی کلاس پنجم
جواب فعالیت صفحه ۱۶ مطالعات پنجم
گفت و گو كنید
1- هر گروه مشغول انجام دادن چه فعّالیتی است؟
ساخت کار دستی و فعالیت های کارگاهی و ورزش.
2- به نظر شما، افراد هر یک از این گروهها چه هدف مشترکی دارند؟
هدف همه اعضای این گروه این است که کار به درستی انجام شود و نتیجه مطلوب را از فعالیت بدست آورند.
جواب فعالیت صفحه ۱۷ مطالعات اجتماعی پنجم
3- کدام یک از موارد زیر، «گروه» نیستند؟ چرا؟
دانشآموزانی که به یک اردو میروند. آنها یک گروه هستند.
افرادی که در یک فروشگاه بزرگ مشغول خریدند. آنها گروه نیستند زیرا هیچ آشنایی و ارتباطی با یکدیگر ندارند و هرکسی مشغول خرید موارد خاص خود است.
بیمارانی که در مطب یک پزشک منتظر نشستهاند. آنها گروه نیستند. زیرا فعالیت مشترکی ندارند و هدف مشترکی را دنبال نمی کنند.
دانش آموزانی که یک روزنامهٔ دیواری تهیه میکنند. آنها یک گروه هستند. زیرا فعالیت آنها در یک رابطه است و به دنبال یک هدف مشترک هستند.
4- شما علاوه بر کلاس خودتان، عضو کدام گروههای دیگر مدرسه هستید؟ گروه اعضای شورا و گروه تیم فوتبال مدرسه
5- آیا تاکنون در کار گروهی با مشکلاتی مواجه شدهاید؟ اگر مواجه شدهاید، مشکلات خود را چگونه حل کردهاید؟
بله ، زیرا ممکن است در هر گروه اختلاف سلیقه وجود داشته باشد یا ناسازگاری یکی از اعضای گروه ، روند کار را کند کند ، اما در این موارد ، مشکل را می توان با صحبت و تعامل با دیگر اعضای گروه حل کرد.
همچنین بخوانید : جواب فعالیت درس ۲ مطالعات پنجم
جواب فعالیت صفحه ۱۸ مطالعات اجتماعی پایه پنجم
6- دو مورد از کارهایی را که در یکی از گروههای مدرسه دربارهٔ آنها مشورت و همفکری کردهاید، بیان کنید و بگویید این مشورت چه نتیجهای داشته است.
7- برای محافظت از محیط زیست یک گروه تشکیل دهید و برای گروه خود یک نام انتخاب کنید. سپس بگویید که چطور در این مورد با هم مشورت کردید، چگونه به نظرات یکدیگر توجّه کردید و به طور گروهی تصمیم گرفتید.
جواب فعالیت صفحه ۱۹ مطالعات پایه پنجم
8- در مدرسه شما، نمایندگان دانش آموزان چه کسانی هستند و چگونه انتخاب شده اند؟ در این باره پرسوجو کنید.
کسانی هستند که با رای دادن انتخاب شده اند.
9- آیا تاکنون با نماینده خود صحبت کرده اید یا موضوعی را با او در میان گذاشته اید که در شورا مطرح کند؟
بله. مدرسه آبگرمکن نداشت و با نماینده خود صحبت کردم و اون در جلسه مطرح کرد و یک آبگرمکن برای مدرسه گرفتند.
10- الف) به نظر شما، نمایندهٔ دانشآموزان در شورای دانشآموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ باید راستگو، متعهد و کار درست باشد.
ب) انتظارات شما از نماینده و شورا چیست؟ رسیدگی به امور مدرسه و دانش آموزان و بهتر کردن روابط
۱۱- فعّالیتهای شمارهٔ ٣ و 4 «به کار ببندیم» را اجرا کنید.
جواب به کار ببندیم صفحه ۲۰ مطالعات پنجم
1- بازی پانتومیم: به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه یک واژه یا موضوع را به صورت غیرکلامی (پانتومیم) نمایش بدهد و بقیه حدس بزنند که مقصود او چیست.
2- کارهایی را که با انجام دادن آنها میتوانید هر یک از اعضای خانوادهتان را شاد کنید، روی یک برگهٔ کاغذ بنویسید. روی برگهٔ دیگری بنویسید که با انجام دادن چه کارهایی میتوانید معلّم، کارکنان مدرسه و همکلاسیهایتان را خوشحال کنید.
3- با راهنمایی معلّم، برای کلاس خود نمایندهای انتخاب کنید. ابتدا مشخّصات و شرایط داوطلبان را روی تختهٔ کلاس بنویسید. هر یک از داوطلبان خود را معرّفی کند. پس از رأیگیری نتیجه را اعلام کنید و نمایندهٔ کلاس را به دفتر مدرسه معرّفی نمایید.
4- با تعدادی از دوستانتان یک گروه همدلی در یک موضوع تشکیل دهید (برای مثال، همدلی با کودکان دچار سرطان، همدلی با کودکان فلسطینی و همدلی با کودکان بیبضاعت). سپس با همفکری یکدیگر، هدفها و فعّالیتهایی برای این گروه در نظر بگیرید. آن فعّالیتها را انجام دهید و به معلّم گزارش بدهید.
نام گروه: همیاران محک نام اعضای گروه: محمد،علی،حسین (فاطمه، زهرا ، مریم) |
هدف گروه: جمع آوری کمک به بچه های سرطانی |
مقرّرات گروه: داشتن نظم ، به موقع حاضر شدن ، حرف شنوی از رییس |
وظیفهٔ هریک از اعضای گروه: 1- جمع آوری کمک 2- پرداخت کمک ها به خیریه 3- بررسی حساب ها |