جواب سوالات صفحه 43-46-47-48-49 علوم ششم
آیا میخواهید یکی از گاز های آتش فشانی را تولید کنید؟
۱- برای این کار مقداری جوش شیرین را در یک لیوان بریزید و سپس به آن مقداری سر که اضافه کنید.
۲- مشاهدات خود را یادداشت کنید و به کمک معلم خود نوع گاز حاصل را تعیین کنید.
مشاهده میشود به محض ريخته شدن سر که در جوش شیرین یک تغییر شیمیایی رخ داده با تولید گاز کربن دی
اکسید محتوای داخل لیوان به بیرون فوران میکند.
درباره آتشفشان با هم گفتوگو کنید و جدول زیر را تکمیل کنید.
تشکیل معادن آهن و مس انتشار گاز سمی
تشکیل چشمه های آب گرم زیان های مالی
تشکیل دریاچه کشتار انسان ها و سایر جانداران
توسعهی گردشگری ریزش باران های اسیدی
کوهزایی از بین رفتن مزارع و پوشش گیاهی
ایجاد زمین های کشاورزی حاصلخیز ایجاد سونامی
پژوهش کنید صفحهی ۴۳
ساکنان مناطق آتش فشانی چه مواردی را باید رعایت کنند؟
۱- آمادگی برای تخلیهی فوری
۲- داشتن اطلاعات و اخبار زمین شناسی برای اطلاع از زمان دقیق فوران
۳- داشتن وسایل کمک های اولیه
۴- پناه بردن به مکان های امن
۵- استفاده از ماسک در هنگام فوران. جهت دوری از ذرات گرد و غبار
۶- آمادگی مقابله با خطر امواج بسیار بلند (سونامی) که در اثر فوران در اعماق دریا صورت میگیرد
۷- آمادگی مقابله با خطر باران هایی ناشی از فوران
۸- ایجاد ایستگاه مراقبت در مناطق آ تشفشانی
-٩ برسی ساختمان زمین شناسی آتش فشان: یعنی از قبل باید مناطق گسلی و نحوه جریان آب در اطراف
آتشفشان تعیین شود.
درس ۶ ورزش و یرو (۱)کار در کلاس صفحهی ۴۶
به تصویر های مختلف صفحهی قبل نگاه کنید.
الف) در هر یک از تصویرها چه فعالیتی در حال انجام است؟ در همهی تصاویر. نیرویی بر یک جسم وارد می شود.
ب) نتیجهی این فعالیت بر روی جسم (توپ. تير و ...) چیست؟ وارد کردن نیرو به اجسام مختلف
- وژنه برداری: حرکت جسم به سمت بالا به علت وارد کردن نیرو توسط ورزشکار
-تیراندازی: پرتاب تير به سمت جلو به علت وارد کردن نیرو توسط ورزشکار
- پینگ پونگ: تغیبر جهت حرکت توپ توسط راکت
-بادبادک هو کردن: نیروی باد بر بادبادک وارد شده و موجب حرکت این جسم در هوا میشود.
- پرتاب موشک به فضا: غلبه بر نیروی جاذبهی زمین توسط موشک و حرکت موشک در هوا
-تفییر جهت توپ: تغییر جهت توپ توسط دروازه بان
گفت وگو کنید صفحهی ۴۶
جدول زیر شامل تعدادی از فعالیت های روزانه است. در کدام مورد جسم تحت کشش با هل دادن (فشار) و يا هر
دو قرار گرفته است. ردیف اول جدول به عنوان نمونه پر شده است. شما می توانید مورد دیگری را به جدول اضافه و
یا جایگزین کنید.
[
۱ بستن درب کشوی میز ۷
۳ باز کردن درب اتاق ۷" ۷"
۳ قرار دادن یک کتاب بر روی میز ۷
۴ شوت کردن توپ ۷
۵ بلند کردن کیف از روی زمین "
۶ جذب یک قطعه آهنی توسط آهنربا ۷
آیا در این فعالیت حالتی وجود دارد که جسم تحت کشش يا هل دادن قرار نگرفته باشد؟ خیر
آ پا میتوانیم از این فعالیت نتیجه بگریم: برای حرکت دادن یک جسم باید آن را بکشیم و پا هل دهیم؟ بله
ایستگاه فکر صفحهی ۴۷
در شکل های زیر با توجه به اثر نیرو بر جسم مورد نظر, جاهای خالی را پر کنید.
الف) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب شروع حرکت آن شود.
ب) وارد کردن نیرو به جسم سبب کند شدن حرکت آن می شود.
پاسخ تمام سوالات و فعالیت های علوم تجربی ششم | درس ۶: ورزش و نیرو (۱)
نام ونام خانوادگی: آموزشگاه: گاما نوع آزمون:
کلاس: طراح سوال: گروه علوم تجربی ۶ زمان آزمون:
پ) وارد کردن نیرو به جسم سبب سریع تر شدن حرکت آن میشود.
ت) وارد کردن یرو به جسم ممکن است باعث توقف حرکت آن شود.
ث) وارد کردن نیرو به جسم میتواند سبب تغییر جهت (يا سرعت) آن شود.
علم و زندگی صفحهی۴۸
با انجام فعالیت های زیر می توانید نیرو را بهتر حس کنید:
۱- مسابقهی مچ اندازی در کلاس
۳- مسابقهی طناب کشی بین گروه های مختلف کلاس
۳- وارد کردن توپ با ضربهی سر به دروازه
۴- ضربه زدن با چکش به میخ روی دیوار
سوال متن صفحهی ۴۸
آیا اتومبیل به علت ایستادن شخص در پشت آن حرکت میکند؟
خیر. ایستادن شخص باعث حرکت نمیشود هل دادن باعث حرکت آن میشود.
سوال متن صفحهی۴۹
در شکل های (الف) و (ب) دخترها به یک دیگر نیرو وارد می کنند. آیا به نظر شما مرد و گاو نیز به هم نیرو وارد
می کنند؟
بله, بر اساس قانون عمل و عکس العمل, اگر به جسمی نیرو وارد کنیم آن جسم نیز به ما نیرو وارد خواهد کرد. در
این تصویر سه حالت ممکن است رخ دهد: ۱-اگر نیروی وارد شده توسط مرد بیشتر از نیروی وارد شده توسط گاو
باشد. گاو حر کت خواهد کرد. ۲-اگر نیروی وارد شده توسط گاو پیشتر از نیروی وارد شده توسط مرد باشد. مرد
حرکت خواهد کرد. ۳- اگر نیروی وارد شده توسط مرد و گاو مساوی باشند حرکتی مشاهده نخواهد شد.