نمونه سوالات درس باغ سری هدیه ششم با جواب
1- ترجمه آیه زیر را کامل کنید.
وَ لتَکُن مِنکُم اُمَّه یَدعونَ اِلَی الخَيرِ. وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَ اُولئِکَ هُمُ المفلِحونَ : باید از میان شما، جمعی باشند که ................. را به .............. دعوت کنند و آنها را به کارهای .................. فرابخوانند و از .............. بازدارند. آنها همان رستگاران هستند. سوره ی آل عمران، آیه 104. دیگران – نیکی – خوب – زشتی ها
2- با توجه به معنای آیه به کار هادی و مهدی در دین چه می گویند؟ امر به معروف و نهی از منکر
3- امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه؟ امر به معروف یعنی دعوت کردن به کارهای خوب و پسندیده و نهی از منکر یعنی بازداشتن از کارهای زشت و ناپسند.
4- امر به معروف و نهی از منکر چه اثری در جامعه دارد؟ امر به معروف و نهی از منکر باعث می شود که اثر گناه و کارهای زشت در جامعه کم شود و کارهای خوب و پسندیده جایگزین آن شود.
5- تشویق به کارهای خوب چه اثری دارد؟ باعث می شود تا کارهای خوب را همه ی مردم انجام دهند.
6- تذکّر در مورد کارهای بد چه ضرورتی دارد؟ تا کارهای بد در جامعه و بین مردم زیاد نشود و ما را گرفتار بدی نکند.
7- مثال هایی از جملاتی که به امر به معروف و نهی از منکر و هر دوی آن ها مربوط است بیان کنید؟ امر به معروف: مدرسه خانه دوم ماست؛ در حفظ تمیزی و زیبایی آن بکوشیم. خوش قول و خوش رفتار باشید تا همه شما را دوست داشته باشند. نهی از منکر: غیبت در کار دیگران تجسّس نکنید. هر دو: به نماز نگو کار دارم؛ به کار بگو وقت نماز است.
8- اگر کسی خطایی کند، شما چه می دانید؟ با مهربانی به او تذکر می دهیم.
9- اگر شما خطا کندی، دوست دارید چگونه شما را متوجه خطایتان بکنند؟ با خوبی و مهربانی
10- به کدام یک باید لبخند زد و به کدام یک باید اخم کرد؟ به کارهای خوب لبخند می زنیم و به کارهای بد اخم می کنیم.
11- کدام یک را باید تشویق کرد؟ به کدام یک باید تذکر داد؟ تشویق برای کار خوب است و تذکر برای کار بد است.
12- استاد حسن زاده آملی درباره امر به معروف و نهی از منکر چه فرمودند؟ اگر امر به معروف هم می خواهی بکنی، خیلی آهسته، مثل آینه باش! آینه داد نمی زند: یقه ات بد است! وقتی رو به روی آینه می ایستی، جیغ نمی کشد: چرا موی سرت این جوری است؟! سکوت محض است، هیچ کس خبردار نیست جز تو و آینه ...
درس 4 هدیه:
🌴تدریس درس :باغ سری
محوریت وموضوع درس:امربه معروف و نهی از منکر
روش تدریس پیشنهادی :بارش فکری
🌴اهداف درس:
👈حیطه شناختی:
دانش اموزان با احکام دین اسلام آشنا می شوند.
👈حیطه عاطفی:
دانش اموزان در پایان درس به انجام فرایض دینی و رعایت احکام علاقمند خواهند شد.
👈حیطه روانی حرکتی:
دانش اموزان احکام اسلام را ارزیابی و رعایت می کنند.
دانش آموزان راههایی برای انجام این فریضه پیشنهادمی دهند.
🌴مراحل انجام روش بارش فکری:
1.انتخاب موضوع و ارائه به اعضا
2.گفتن ایده ها
3.ارزشیابی ایده ها
4.بیان نتیجه اصلی
👌قبل ازانجام کارقوانین مربوط به بارش فکری وگروه بندی به دانش آموزان گفته میشود.
1.انتقادممنوع است.
2.تمامی نظرات پذیرفته شوندحتی اگرغیرعادی باشد.
3.گروه بندی وتعیین منشی وسرگروه برای هرگروه
4.تعیین وقت برای انجام کارگروهی
5.توجه به قوانین بارش فکری
6.فعالیت دانش آموزان درگروهها
🌴مرحله اول:
بیان پیش سازمان دهنده وارائه ی مسئله
👈آموزگارسؤال موردنظربرای پرورش ایده هاونظرات گروههاعنوان می کند.
🌴مرحله دوم :
بیان قواعد،،،
بیان اندیشه های دانش آموزان
👈فعالیت معلم:
1.هدایت دانش آموزان
2.حضوردربین گروههاوترغیب دانش آموزان
👈فعالیت دانش آموزان
1.بیان دیدگاهها
2.رعایت قواعد
3.ثبت نظرات توسط منشی
🌴مرحله سوم:
تجزیه وتحلیل وپالایش اندیشه ها
👈فعالیت معلم:
1.درخواست ازسرگروه برای طبقه بندی نظرات وحذف کردن نظرات مشابه
2.هشداربه گروههابرای جلوگیری ازحذف ایده های نووخلاق
👈فعالیت دانش آموز:
1.دسته بندی نظرات ثبت شده
2.توافق گروهی جهت حذف ایده های مشابه ونامناسب
🌴مرحله چهارم:
تجزیه وتحلیل اندیشه ها
👈فعالیت معلم:
1.درخواست نظرات ازسرگروهها
2.مشخص کردن نظراتی که نیازبه اصلاح دارند.
3.اظهارنظردرباره ایده های مطرح شده وتجزیه وتحلیل آنها
👈فعالیت دانش آموزان:
1.اصلاح نظرات
2.شرکت دربحث گروهی واظهارنظردرباره ایده های مطرح شده
3.درجه بندی نظرات ازنظرمیزان اهمیت
4.میتوان برای هرنظربااهمیت یک امتیاز،وبرای هرایده ی کم اهمیت امتیازپایین تری درنظرگرفت.
🌴برایم بگو:
به شکل فردی چند دانش اموز ایده های خود را بیان و پاسخهای آنها بین دانش اموزان به اشتراک گذاشته می شود.
🌴تدبر کنیم:
ثبت یادگیری به همراه پیام قرانی
آیه با صدای بلند خوانده می شود و معنی آن بصورت نقطه چین است کامل می گردد.
اینجاست که دانش اموز اثر امر به معروف و نهی از منکر را در خود مشاهده می کند.
🌴بررسی کنیم:
با توجه به جلسات قبل و بحث و بررسی ها دانش اموزان می توانند در گروههای خود جملات را به اصل و جواب مربوط ربط دهند و معلم هدایتگر در بحث خواهد بود.
🌴به انتخاب خود دانش اموزان گروه نمایشی انتخاب و نمونه ای از یک واقعه امر به معروف و نهی از منکر برای جلسه بعد تمرین خواهند کرد.
👌نمایشی که در گروه اجرا می کنند را در میان بچه ها به انتقاد می گذاریم و مزایا و معایب احتمالی اصل امر به معروف و نهی از منکر که در نمایش گنجانده شده است را فهرست کنند.
مصداق های زیاد و البته جالبی رو بچه ها مثال خواهند زد
متاسفانه بعضی از خرابکاریهاشونم تعریف میکنند😊
🌴ببین و بگو :
از دانش اموزان می خواهیم با دقت در تصاویر نگاه کنند و هر تصویر را با جمله صحیح کامل کنند تا مشخص شود که اصل امر به معروف و نهی از منکر را در رفتارهای دیگران تعمیم دهند.