درک مطلب فارسی ششم درس سوم

درک مطلب صفحه ۲۹ فارسی ششم

۱- با توجّه به متن درس، پادشاه چه ویژگی هایی داشت؟

جواب: در کار ها عجله می کرد و به عاقبت کار نمی‌اندیشید و هنگام عصبانیت نمی‌توانست خشم خود را کنترل کند.

۲- به نظر شما چه شرایطی برای تصمیم گیری لازم است؟

جواب: ۱- آرامش روحی و روانی، هنگام تصمیم گیری در فشار های جسمی، روحی و روانی نباشیم (هنگام خوشحالی یا ناراحتی تصمیم نگیریم).

۲- فرصت مناسب. در کار های مهم برای فکر کردن و تصمیم گیری فرصت مناسب داشته باشیم و زود و سریع تصمیم گیری نکنیم.

۳- مشورت با افراد مطمئن

۳- باز از کجا می‌دانست که آب، زهرآلود است؟

جواب: وقتی که پرواز می‌کرد از بالا اژدهای مرده را در چشمه‌ی آب دیده بود.

خوانش و فهم صفحه 31 فارسی ششم

۱- منظور از بیت «کم گوی و گزیده گوی چون در تا ز اندک تو جهان شود پر»چیست؟

جواب: مروارید به دلیل کم یابی، ارزشمند و گران بها شده است و همه به دنبال جمع کردن و نگهداری آن هستند، تو هم کمتر حرف بزن تا مردم صحبت های تو را مانند مروارید، ارزشمند بدانند و آن را جمع آوری و حفظ کنند.

۲- با توجّه به نشانه گذاری ها، بیت زیر را بخوانید. به نظر شما خواندن کدام یک صحیح است؟

جواب: «چو در» که بعد از «سخن» آمده است، صفت است و «سخن» موصوف؛ میان موصوف و صفت «،» قرار نمی‌گیرد.

با دلیل بیان کنید:

«لاف از سخن، چو در توان زد آن خشت بود که، پر توان زد»

«لاف از سخن چو در، توان زد آن خشت بود که پر، توان زد»

منبع

هم خانواده عزت فارسی ششم 

مفعول چیست با مثال کلاس ششم

درسنامه درس اول فارسی ششم 

مفرد و جمع درس اول فارسی ششم

پیام اصلی درس معرفت آفریدگار چیست

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...