معنی کلمات درس دوم فارسی ششم پنجره های شناخت

معنی کلمات درس دوم ششم دبستان

معنی خلق : آفریده

معنی درنگ : تامّل – مکث – صبر – توقف - تاخیر

معنی فهم : دانستن – آگاه بودن

معنی دریافت :در اینجا به معنای فهمید

معنی دریافت خود را بازگو نمایید : آنچه را که متوجه شده اید، بیان کنید

معنی دقایقی سپری شد : مدت زمانی گذشت

معنی پسندیده : نیکو - برگزیده

معنی پای بند باشیم : لازم بدانیم - وفادار باشیم

معنی دیدگاه : نظر

معنی خلقت : آفرینش

معنی پیشه : کار - حرفه

معنی لابد : ناچار - ناگزیر

معنی خاطر خواه : در اینجا دلخواه

معنی خودبینی : خودپسندی – غرور

معنی نهراسیم : نترسیم

معنی تفاوت : فرق – اختلاف

معنی بحث : گفت و گو

معنی احسان : نیکوکاری

معنی اندیشه : فکر

معنی بازگو کردن : تکرار کردن


درک مطلب فارسی ششم صفحه ۱۶ 

۱- با توجه به متن درس، نظر گروه «ایمان،» چه بود؟

پاسخ:

گروه ایمان معتقد بود که چهار کلمه‌ی خود، خلق، خلقت و خالق به ترتیب درستی آمده‌اند، زیرا شناخت خود، مقدمه‌ی شناخت خلق و خلقت است و شناخت خلق و خلقت، ما را به خالق می‌رساند. به عبارت دیگر، شناخت خود، ما را به وجود خالق آگاه می‌کند و شناخت خلق و خلقت، ما را به قدرت و عظمت خالق آشنا می‌کند.

۲- نظر شما درباره‌ی آن چهار واژه چیست؟

پاسخ:

من نیز با نظر گروه ایمان موافقم. به نظر من، شناخت خود، خلق و خلقت، سه مرحله‌ی مهم در راه شناخت خالق هستند. در مرحله‌ی اول، باید خود را بشناسیم و توانایی‌ها و محدودیت‌های خود را بدانیم. در مرحله‌ی دوم، باید به خلقت و آفریده‌های خداوند توجه کنیم و زیبایی‌ها و شگفتی‌های آنها را ببینیم. در مرحله‌ی سوم، باید به خالق این خلقت ایمان بیاوریم و او را سپاسگزار باشیم.

۳- نظر گروه اخلاق را با گروه تفکر مقایسه، و یک شباهت آنها را بیان کنید.

پاسخ:

گروه تفکر معتقد بود که نقطه‌ی آغاز آفرینش همه‌ی انسان‌ها یکسان است و گروه اخلاق ریشه‌ی همه‌ی پدیده‌ها و اشیا را در اخلاق نیکو و رفتار پسندیده می‌دانست. شباهت این دو نظر در این است که هر دو گروه بر اهمیت شناخت خود تأکید دارند. گروه تفکر معتقد است که همه‌ی انسان‌ها از یک نقطه آغاز می‌کنند و گروه اخلاق معتقد است که همه‌ی انسان‌ها باید از اخلاق نیکو آغاز کنند.

۴- شما نظر کدام گروه را می‌پسندید؟ دلیل آن را برای کلاس بازگو کنید.

پاسخ:

من نظر گروه اخلاق را می‌پسندم. به نظر من، اخلاق نیکو و رفتار پسندیده می‌تواند حلقه‌ی اتصال خود، خلق، خلقت و خالق باشد. اخلاق نیکو، ما را به ارزش‌های انسانی و اسلامی نزدیک می‌کند و باعث می‌شود که ما به خلقت و خالق احترام بگذاریم.


گوش کن و بگو فارسی ششم صفحه ۱۷

به قصه‌ی «رفتار نیکان»، که برای شما پخش یا خوانده می ‌شود، با دقت گوش دهید و بر اساس نمودار زیر، گفتوگو کنید؛ سپس به پرسش‌ها پاسخ دهید.

عنوان/ نام داستان رفتار نیکان
شخصیت ها پیامبر (ص)- مرد صحرانشین- پسر نوجوان
مکان یا فضای داستان شهر مدینه
زمان رخداد داستان گذشته و زمان پیامبر
پیام داستان خوش رویی و فروتنی- احترام به پدر و مادر
نام کتابی که داستان از آن نقل شد. مرام خوبان


پرسش ها فارسی ششم صفحه ۱۷ 



خوانش و فهم فارسی ششم صفحه ۱۹ 

۱- در مصراع « می‌ریختم تمام جهان را به پای تو،» «تو» به چه کسی اشاره دارد؟
پاسخ: مادر

۲- بیت « مهرت برون نمی‌ ود از سینه ‌ام که هست این خانه، خانه ‌ی تو و این دل، سرای تو» چگونه خوانده می ‌شود؛ چرا؟
پاسخ: با لحن احساسی و عاطفی؛ چون این بیت احساسات شاعر را نسبت به مادر بیان می‌کند


درک و دریافت فارسی ششم صفحه ۲۳ 

۱- پیرزن در ‌کجا زندگی ‌می‌کرد؟
پاسخ: در باغی نزدیک شهر

2- تفاوت ‌های ‌کلاغ ‌و ‌هدهد ‌را ‌بیان کنید.
پاسخ: کلاغ پرنده‌ ای زیبا و خوش آواز نیست؛ ولی هدهد زیبا و خوش آواز است. کلاغ در ادبیات نشانهی بد خبری و شومی است؛ اما هدهد قاصد و خبر رسان خوبی هاست.


‌3- با‌ توجه ‌به متن درس،‌ پیرزن ‌چه ‌ویژگی‌ هایی ‌داشت؟
پاسخ: مهربانی، زیرکی و با تجربگی.

‌4- به نظر ‌شما چرا بعضی ‌از ‌افراد،‌ زود به دام ‌می ‌افتند؟
پاسخ: به دلیل آن که به زرنگی خود بسیار مغرور می‌ شود یا طمع زیادی دارند.

۵- از ‌این ‌داستان چه ‌فهمیدید؟
جواب : غرور طمع زیاد باعث گرفتاری است؛ دیگر این ‌که برای کارهای اشتباهی که انجام می ‌دهیم نباید قسمت و سرنوشت را مقصر بدانیم.

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...